Thursday 6 August 2015

5 FUNGSI VITAMIN C

Vitamin C ni antara vitamin kesukaan fiqah. Dah setahun lebih Fiqah makan SR vitamin C plus shaklee ni. Masa pregnant, memang jarang sangat2 skip vitamin c ni. 




1 biji vitamin c shaklee bersamaan 7 biji buah oren tau. Fiqah tak mampu nak makan 7 biji oren setiap hari, jadi fiqah makan sebiji vitamin c shaklee ni untuk memastikan badan fiqah dapat vitamin C secukupnya.

Mesti ada yang tertanya-tanya, kenapa kena makan vitamin C ye, apa fungsinya?
Ok. Meh fiqah cerita serba sedikit fungsi vitamin C ni untuk badan kita..



5 Fungsi Vitamin C 



1. Perlindungan dari matahari


Vitamin C melindungi kulit dari radikal bebas yang terhasil kerana kesan jemur pada cahaya matahari, pencemaran dan kesan merokok. Antioksida dalam Vitamin C melindungi kulit dari radiasi ultraungu dan kesan terdedah kepada cahaya matahari.

Vitamin C mengurangkan kesan sun burn disebabkan oleh radiasi ultra ungu yang boleh menyebabkan barah kulit untuk jangka masa panjang.



2. Penghasilan Kolagen

Kolagen adalah komponen hydroxyproline dan hydroxylysine, 2 elemen untuk mengikat molekul yang menghasilkan kolagen. Ia menyebabkan kulit jadi gebu.

Kekurangan kolagen menyebabkan kulit kusam dan tidak bermaya. Kolagen melembapkan kulit dari dalam dan mengurangkan kedutan serta tanda penuaan.








3. Penyembuhan Luka


Badan menggunakan Vitamin C untuk menggantikan tisu yang rosak sekaligus menyembuhkan luka dengan lebih cepat. Luka yang lambat sembuh adalah tanda kekurangan Vitamin C. Vitamin C meningkatkan keanjalan kulit dan mempercepatkan tisu terbentuk bagi penyembuhan yang cepat.






4. Melindungi dari perubahan warna kulit


Vitamin C melindungi DNA dari tindakbalas fotokimia yang menyebabkan tumor, perubahan warna kulit dan beberapa jenis barah kulit. Ia juga mengelakkan penghasilan Pyrimidine dimers yang menjadi punca utama penghasilan melanoma(masalah kulit).

Vitamin C juga mencerahkan kulit dari masalah jeragat dan tompok-tompok penuaan, membantu kelihatan lebih muda dan kulit lebih lembut.



5. Memperbaiki tekstur kulit.

Kolagen juga menghasilkan struktur saluran darah yang baik dan Vitamin C membantu sistem aliran darah. Saluran darah yang berada bawah kulit membawa oksigen dan nutrien yang menghasilkan kulit yang sihat. Tanpa nutrien yang cukup, kulit akan jadi kasar dan kering. Krim yang mengandungi Vitamin C memperbaiki rupa dan tekstur kulit.

.....

Sebab tu la fiqah suka makan vitamin C..sebiji sehari pon dah cukup untuk kesihatan..utk sembuhkan luka @ masalah kulit,boleh whatsapp fiqah untuk konsultasi ekslusif 
smile emoticon


Khas untuk customer2 fiqah :)




Hubungi fiqah untuk dapatkan vitamin c anda hari ini :



                  Nurul Afiqah
                    Whatsapp 014 241 0755
                    Telegram/sms 013 960 6954
                            COD : Sg petani,kedah / penanti,p.pinang


insyaAllah, servis terbaik fiqah akan berikan 

smile emotico

No comments:

Post a Comment